VOLYM | |||||||
|
BOKTIPS: Det är alltid i efterhand som vi kan se ett mönster av det
förflutna. Martin
Schibli & Lars
Vilks har på bokförlaget Nya
Doxa givit ut en handbok för Många ömma tår trampas det på, både på konstnärers, ändå rätt härdade tår, som på de känsliga kritikernas, curatorernas, konstvetarnas, intendenternas, galleristernas, samlarnas, konsttjänstemännens och konstpedagogernas tår. Gissa vilka av dessa kategorier som föraktar den här boken mest. Naturligtvis är detta en uppgörelse med medelmåttigheten,
det etablerade ryggdunket och de självsäkras visshet om konstens
väsen. Men det är mer än så. Författarna har
med saklighet blottlagt de mönster som gällt och som i stort
gäller än. Och det finns För att klara ekvationen har författarna minskat antalet konstnärliga tekniker till en enda, den enda: Readymade. Det traditionella konstnärliga teknikkunnandet blir överkört eller överflödigt. Men också här finns ett humoristiskt varnande finger; som om det skulle räcka för en samtidskompositör att kunna sampla ljud eller för en samtids-författare att kunna citera. Boken är
en tjock, lättläst lunta på över
300 sidor, där de flesta av konstens och framför allt konstlivets
aspekter blir genomlysta. Den avslutas med en teoretisk För de studerande som tänker sig ett yrkesliv som konstnär är
boken ett måste. Martin Schibli är konstvetare, filosof och civilekonom, curator och konstkritiker. Lars Vilks är konstnär med bl a berömda verk i Kullabergs naturreservat, konstvetare och författare. www.vilks.net |
|
|||||